Info
Kunstlab voor begeleiders
spelen met archetypes, symbolen en muzen
Een inspirerende masterclass voor ervaren begeleiders die willen leren spelen en experimenteren met archetypes, symbolen en muzen, om leren en ontwikkeling te versnellen en verdiepen.
Je hebt weet van hoe je mensen aanraakt vanuit je eigen geraaktheid en inspiratie. Je verlangt ernaar om vrijheid te verwerven in je interventies, om te kunnen spelen met je professionele kennis en kunde, op zo’n manier dat het jou ook voedt en inspireert. In deze masterclass verdiep je je vermogen om muzisch te interveniëren. Puttend uit het veld van inspiratie, open je een grotere leerruimte. Beelden, gedichten, muziek, theater, dans of film verhalen van de grote existentiële thema’s die in elk mensenleven opspelen. Ze bevragen en onderzoeken deze universele levensthema's zo, dat iedereen zichzelf erin kan herkennen en terugvinden. Je verruimt je gave om archetypes, symbolen en muzen zodanig in te zetten, dat ze als een vliegwiel functioneren en ieders individuele leerproces aanwakkeren.
Inhoud
In deze masterclass kun je je laven aan de zeggingskracht van archetypes, symbolen en muzen. Ze pogen iets collectiefs tot uitdrukking te brengen. Die expressie vindt een herkenning in ons als toeschouwers, het roept onze eigen geraaktheid wakker. En wat wil tot expressie komen in jou als begeleider? Hoe kun je daar de vruchten van plukken in het werken met mensen, zodat je ook hen aanspoort om gehoor te geven aan hun eigen, uiterst individuele roep van binnenuit?
Je laat je voeden door de universele taal van de archetypes, symbolen en muzen om het individuele leerproces te stimuleren. Hoe kun je helen wat met dagelijkse woorden nauwelijks te vatten is, hoe vind je de toegangspoort tot het onbenoembare? Welke verhalen, beelden of muziek kies je dan? Wat beoog je ermee wakker te roepen? Welke symboliek biedt troost en bemoediging? Hoe inspireer je de ander in het tere gebied van gebrokenheid en groei? Welke kunstwerken zoeken de broodnodige confrontatie en de liefdevolle schok, bij stagnaties? Archetypes, symbolen en muzen zijn in staat om het onbewuste te verbinden met het nog sluimerende bewustzijn. In deze masterclass werk je met hen als ‘derde partner' in de ontmoetingsruimte.
Voor wie
Professionals die binnen hun vakgebied als trainer, therapeut of begeleider op zoek zijn naar inspiratie, voeding en experiment. En zich verder willen bekwamen in het inzetten van de symbolische taal om leer- en ontwikkelingsprocessen aan te sturen. Om zo hun ambachtelijke vermogen in het werken met existentiële thema’s te verfijnen en vergroten.
We gaan ervan uit dat je de driejarige Opleiding in Professionele Communicatie en een vervolgopleiding hebt voltooid, of een vergelijkbaar traject buiten Phoenix Opleidingen hebt doorlopen. In het laatste geval zullen we je uitnodigen voor een instroomgesprek om de mate van aansluiting te onderzoeken.
Werkwijze
Theorie en praktijk wisselen elkaar af. Persoonlijke inbreng van cursisten met vragen over de eigen werkwijze en terugkoppeling van de oefenstof in de praktijk is een voorwaarde.
Je oefent met interventies in begeleiding, waarbij je archetypes, symbolen en muzen inzet op een manier die bij je past. Je ontwikkelt je vermogen om de muzische taal toe te passen in het openen van ontmoetingsruimten, waarin de leervragen van je cliënten verdieping vinden, zowel één-op-één als in het werken met groepen. Inspiratie uit muziek, beeldende kunst, dans en theater zet je om in concrete en verassende werkvormen voor eigen gebruik.
De lesdagen bestaan uit drie blokken van twee dagen. Op een van de blokken is er een avondprogramma waarbij we gezamenlijk naar een voorstelling gaan. Tijdens een van de opleidingsdagen bezoeken we een museum of atelier. Aanvullend krijg je voor thuis korte opdrachten mee om je muzische spier te trainen.
Toetsing
De laatste dag staat in het teken van inspiratie en integratie. In een bijzondere setting krijgt ieder de gelegenheid het verworvene op het gebied van cognitie, vaardigheid en attitude te tonen, te beleven en te integreren.
We toetsen op de volgende onderdelen:
- deelname aan de cursusdagen (inclusief een avondvoorstelling) en bestudering van het lesmateriaal;
- kennen en kunnen hanteren van de in de opleiding aangeboden technieken;
- uitwerking van je ervaringen in een inspiratiesessie voor je medecursisten op de laatste opleidingsdag.
De opleiding wordt afgesloten met een certificaat.