Info
Over luisteren gesproken
gesprek en ontmoeting
Een praktische workshop waarin je leert om gerichte gesprekken te voeren en met hart en ziel aanwezig te zijn in het (begeleidings)contact. In zeven avonden leer je over specifieke gespreksvaardigheden en de toepassing daarvan in de (werk)praktijk.
Inhoud
Elke avond staat een andere vaardigheid centraal, zoals:
- verhelderend vragen: iedereen is in staat om zijn eigen probleem in kaart te brengen wanneer hij daar de gelegenheid voor krijgt. Door verhelderend vragen help je de ander om doelgericht te onderzoeken wat er speelt.
- hoorbaar luisteren betekent dat je uitstraalt: ik wil je begrijpen. Je kunt samenvatten wat de ander heeft gezegd. Je blijft dichtbij de taal van de ander. Eigen interpretaties laat je daarbij achterwege.
- benoemen van beleving: je reageert op wat de ander werkelijk beleeft. Je gebruikt daarbij je eigen beleving. Je nodigt de ander uit om die gevoelens verder te onderzoeken.
- ‘rapport’ maken: een goed contact is voorwaarde voor een doelgericht en betekenisvol gesprek. Wat zijn de 'bestanddelen' van een goed en professioneel contact?
- zorgend confronteren: je geeft de ander informatie over een bepaald aspect van zijn of haar gedrag en het effect daarvan op anderen of op jou. Je nodigt hem of haar uit om dat gedrag te veranderen.
- werken met symbolen en metaforen: je nodigt de ander uit om persoonlijke thema's te verwoorden door symbolen of metaforen. Op deze wijze kan de ander zijn vragen op een nieuwe manier benaderen.
- contracten maken: je spreekt samen af wat je wilt bereiken en hoe je dat gaat doen. Elk contract is gebaseerd op gelijkwaardigheid. Ieder heeft zijn eigen aandeel in het contract.
Voor wie
Mensen die willen leren om gerichte gesprekken te voeren en in het (begeleidings)contact aanwezig te zijn. In deze praktische workshop werken we ook met eigen ervaringen van de cursisten.
Vorm
Deze workshop vindt plaats in zeven avonden.
Studiepunten
Op deze workshop is de volgende accreditatie van toepassing: